Φαρμακευτικό μάρκετινγκ και social media: Μια σχέση αγάπης και μίσους

Φαρμακευτικό μάρκετινγκ και social media: Μια σχέση αγάπης και μίσους

Βιώνουμε την μεγαλύτερη επανάσταση στην ιστορία της ανθρωπότητας. Όπως φαίνεται ο κόσμος που ζούμε και εργαζόμαστε άλλαξε και έγινε πιο κοινωνικός και πιο ανοιχτός.

Η αγορά έχει πάρει τη μορφή ενός γιγάντιου φόρουμ, οι άνθρωποι δημιουργούν κοινότητες και οργανώνονται πέραν από τους παραδοσιακούς οργανισμούς. Η συμπεριφορά τους, ο τρόπος που αγοράζουν και η επικοινωνία τους έχει διαφοροποιηθεί. Όπως έχει δείξει η ιστορία, κάθε φορά που ο άνθρωπος άλλαξε τρόπο επικοινωνία, άλλαξε ταυτόχρονα και οι κοινωνία.

Αυτό ζούμε σήμερα. Την αλλαγή της κοινωνίας και των ανθρώπων. Τα social media επέστρεψαν σε όλους εμάς την χαμένη μας φωνή. Σκεφτείτε ότι ο καθένας από εμάς με μία συσκευή και μια σύνδεση στο διαδίκτυο μπορεί να δηλώσει παρόν, να ξεκινήσει μια νέα τάση ή ακόμα και μια επανάσταση.

Όσο το διαδίκτυο και τα social media γίνονται μέρος της καθημερινότητά μας τόσο υιοθετούμε νέες συμπεριφορές και γινόμαστε πιο ανυπόμονοι και απαιτητικοί προς τις εταιρίας. Θέλουμε να επικοινωνούμε άμεσα μαζί τους και περιμένουμε να είναι εκεί για να μας απαντήσουν. Επιθυμούμε την διαφάνεια, την πρόσβαση και την βοήθεια των εταιριών ώστε να είμαστε σε θέση να κάνουμε καλύτερες και πιο συνειδητοποιημένες επιλογές.

Όπως ακριβώς γίνεται και στον κλάδο της υγείας. Οι ισορροπίες ανάμεσα στους εταίρους έχουν διαφοροποιηθεί και αυτό διότι οι παθητικοί δέκτες των εταιρικών μηνυμάτων, οι απομονωμένοι, οι άσχετοι άλλαξαν πλήρως την συμπεριφορά τους. Ενεργοποιήθηκαν, είναι συνδεδεμένοι και καλά πληροφορημένοι.

Όπως δείχνουν οι μελέτες που έγιναν στην Ελλάδα, ο ασθενής πριν την επίσκεψή τους στον γιατρό, μπαίνει στο διαδίκτυο και τα social media για να αναζητήσει πληροφορίες που αφορούν την υγεία του. Μετά την επίσκεψη μπαίνει ξανά στο διαδίκτυο για να δει αν αυτά που του είπε ο γιατρός του είναι παρόμοια με αυτά που είπαν οι γιατροί σε άλλους ασθενείς με ίδια προβλήματα.

Από την άλλοι οι γιατροί δημιουργούν κοινότητες και εγγράφονται σε ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες και πλατφόρμες που τους παρέχουν έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση. Είμαι σε θέση να γνωρίζω πολύ καλά ότι η μεγαλύτερη ανάγκη του γιατρού σήμερα είναι η αλληλεπίδραση. Interaction my friends! Οι γιατροί έχουν περιορισμένο χρόνο και επιθυμούν την peer to peer αλληλεπίδραση που θα τους δώσει την δυνατότητα να μάθουν από συναδέρφους που θα μοιραστούν τις εμπειρίες τους.

Το διαδίκτυο είναι πλέον ο μη εγκεκριμένος φορέας παροχής υγειονομικής ενημέρωσης για χιλιάδες, αν όχι εκατομμύρια, ατόμων σε όλο τον κόσμο. Οι λόγοι που συμβαίνει αυτό είναι διότι η επικοινωνία είναι ευκολότερη, η σύνδεση με άλλους ανθρώπους άμεση, οι αποστάσεις μειώνονται και το κόστος εξαφανίζεται.

Δυστυχώς το φαρμακευτικό μάρκετινγκ είναι δυναμικά απών από την εξελικτική πορεία τεχνολογίας, διαδικτύου και social media. Ενώ το κοινό στο οποίο απευθύνεται δεν έχει την παραμικρή σχέση και συμπεριφορά με το παρελθόν, το φαρμακευτικό μάρκετινγκ έχει παραμείνει προσκολλημένο στις παραδοσιακές πεποιθήσεις του one way communication, του δελτίου τύπου, του συνεδρίου.

Marketing in the year we are living!!!

Έχει διαφορά το να κάνεις κάτι για να λες ότι έκανες και το να κάνεις κάτι που θα προσφέρει αξία στο κοινό αλλά και την εταιρία. Τα social media και το διαδίκτυο μπορούν να μετατραπούν στον καλύτερο σύμμαχο του φαρμακευτικού μάρκετινγκ και ας δούμε τους λόγους.

1. Social Listening: Το να ακούς τις συζητήσεις που γίνονται στο διαδίκτυο σου δίνει τη δυνατότητα να συγκεντρώνεις δεδομένα σε πραγματικό χρόνο και να αυξήσεις την διοικητική ευστροφία. Τι σημαίνει αυτό; Τα δεδομένα και η ανάλυση των πληροφοριών είναι χρυσωρυχείο για την διαμόρφωση της στρατηγικής του μάρκετινγκ, της επικοινωνίας και των πωλήσεων.

2. Multichannel: Η νέα αξία που αναζητούν εταιρίες και πελάτες δημιουργείται στα πολλαπλά σημεία επαφής και αλληλεπίδρασης. Όσο αυξάνεις τα σημεία επαφής με τον πελάτη τόσο αυτός μαθαίνει από/ για την εταιρία και η εταιρία από/ για τον πελάτη. Αν ο ανταγωνιστής σου έχει αποφασίσει ότι θα ακολουθήσει μόνο την face to face επικοινωνία με τον πελάτη, εσύ επιλέγεις να δημιουργήσεις νέα κανάλια για είσαι πάντα παρόν στις απαιτήσεις και ανάγκες του.

3. Engagement: Η επαναλαμβανόμενη επαφή και παροχή εξατομικευμένων πληροφοριών φέρνει ικανοποίηση στον κάθε πελάτη που νιώθει ότι έχει αποκτήσει ένα στήριγμα και έναν σύμβουλο που νοιάζεται πραγματικά. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνουμε την δημιουργία ισχυρών δεσμών εμπιστοσύνης. Μην ξεχνάτε ότι γιατροί και ασθενείς είναι άνθρωποι με συναισθήματα, ανάγκες, προβλήματα και προσδοκίες.

4. Content: Όταν γνωρίζεις ότι το κοινό που απευθύνεσαι -γιατροί και ασθενείς- αναζητούν ποιοτικό περιεχόμενο τότε είσαι σε θέση να το δημιουργήσεις και να το κοινοποιήσεις μέσα από τα social media channels. Το περιεχόμενο είναι αυτό που θα τους βοηθήσει να ενημερωθούν και να κάνουν πιο συνειδητοποιημένες επιλογές. Η εταιρία ή το brand που μπήκε στην διαδικασία να ενημερώσει γιατρούς και ασθενείς, κερδίσει την προσοχή, την εμπιστοσύνη και κατ’ επέκταση την πιστότητά τους.

Το φαρμακευτικό μάρκετινγκ οφείλει να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο του και να δει με ποιον τρόπο μπορεί να συνεισφέρει στους εταίρους της υγείας. Δεν είναι τα social media και το διαδίκτυο το ζητούμενο αλλά η κουλτούρα και ο νέος τρόπο συμπεριφοράς γιατρών και ασθενών που οφείλεται στα social media.

Υπάρχει ένα ελεύθερο και παρθένο πεδίο δράσης για τα στελέχη του φαρμακευτικού μάρκετινγκ. Μια μικρή κίνηση θα σας διαφοροποιήσει πλήρως από τον ανταγωνισμό αρκεί να το κάνετε με σύνεση και στρατηγική.

 

 

 

 

 

Πηγή: pmjournal.gr