Τί χρειάζεται για να γίνει το φαρμακευτικό μάρκετινγκ human-oriented;

Τί χρειάζεται για να γίνει το φαρμακευτικό μάρκετινγκ human-oriented;

Purpose driver marketing, value based healthcare, beyond pill services, social business, Marketing 3.0, customer engagement, customer experience, digital transformation, co-creation, personalized services, content και context είναι όροι που όπως φαίνεται για το φαρμακευτικό μάρκετινγκ στην Ελλάδα δεν λένε τίποτα, τουλάχιστον προς το παρόν.

Για κάποιες ελάχιστες εταιρίες οφείλω να αναφέρω ότι πραγματικά έχουν συνειδητοποιήσει την κρισιμότητα της κατάστασης και σε συζητήσεις μου με τους ανθρώπους των εταιριών, καταλαβαίνω ότι προσπαθούν να διαφοροποιηθούν και συνάμα να εξελιχθούν προσφέροντας πραγματική αξία σε γιατρούς και ασθενείς.

Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες οι φαρμακευτικές εταιρίες συμμετέχουν στον ανοιχτό διάλογο μέσω των κοινωνικών δικτύων, παράγουν και μοιράζουν περιεχόμενο, ενημερώνουν το κοινό για δράσεις και θέματα υγείας. Άραγε τι είναι αυτό που εμποδίζει τις φαρμακευτικές εταιρίες στην Ελλάδα να γίνουν περισσότερο κοινωνικές, διαφανείς και people-oriented;

Θυμάμαι κάποια στιγμή είχα βρεθεί σε μια συζήτηση και η manager φαρμακευτικής εταιρίας με ρώτησε πως είναι δυνατόν μια εταιρία να χρησιμοποιήσει τις πλατφόρμες δικτύωσης και τα ψηφιακά κανάλια όταν η προώθηση σκευασμάτων (branded) απαγορεύεται;

Εκείνη την στιγμή συνειδητοποίησα ότι το μοναδικό εμπόδιο στην εξέλιξη του φαρμακευτικού μάρκετινγκ των εταιριών είναι ο τρόπος σκέψης, η φιλοσοφία και η κουλτούρα. Ποιος μίλησε για προώθηση; Ποιος μίλησε για διαφήμιση; Καλύτερα ας το πάρουμε ανάποδα και ας πούμε ότι επιτρέπεται η προώθηση. Ποιος από τους ασθενείς ενδιαφέρεται να δει διαφημίσεις; Ποιος είπε ότι τους αρέσει να ακούνε για νέα σκευάσματα όταν αυτά που ήδη έχουμε δεν τα χρησιμοποιούν σωστά; Δεν θα αναφερθώ περισσότερο, φαντάζομαι γνωρίζετε τι λένε οι μελέτες για την συμμόρφωση των ασθενών! Ποιος καταναλωτής γενικότερα παρακολουθεί τις διαφημίσεις; Ενημερώνω ότι η Google στην τελευταία αναφορά της δήλωσε ότι τα clicks στα banners έχουν μειωθεί κατά 15%.

Ο ασθενής πληκτρολογεί στις μηχανές αναζήτησης, μιλάει στα social media, παίρνει μέρος σε συζητήσεις στις κοινότητες και μοιράζεται περιεχόμενο διότι θέλει να ξέρει τι έχει και πως μπορεί να γίνει καλύτερα. Επιθυμεί να είναι ενημερωμένος και σύμφωνα με τις τελευταίες μελέτες που έγιναν στην Ελλάδα, αξιοποιεί το διαδίκτυο όλο και περισσότερο.

Από την άλλη ο γιατρός, εγγράφεται στις ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες, μοιράζεται πληροφορίες με συναδέρφους του ενώ όλο και περισσότεροι χρησιμοποιούν τα social media για να επικοινωνήσουμε με το κοινό τους. Από τις επαφές που έχουμε με γιατρούς μας δείχνουν την δυσαρέσκεια τους λέγοντας ότι ακόμα και σήμερα οι εταιρίες τους πιέζουν να συνταγογραφούν διότι το μόνο που τους νοιάζει είναι η συνταγή. Αλήθεια έτσι είναι;

Αυτός είναι ο ρόλος της φαρμακευτικής βιομηχανίας; Αυτή είναι η αξία που προσφέρει το φαρμακευτικό μάρκετινγκ στο περιβάλλον της υγείας; Έτσι φαντάζεται το οικοσύστημα της υγείας; Ας αναλογιστούμε όλοι, ποια είναι η αξία που προσφέρει η φαρμακευτική βιομηχανία και η κάθε εταιρία ξεχωριστά στο χώρο της υγείας;

Αν η συνταγή και ο γιατρός – συνταγογράφος δεν σταματήσουν να είναι ο πρωταρχικός στόχος για το φαρμακευτικό μάρκετινγκ, η φήμη των εταιριών θα συνεχίσει να μειώνεται και δεν θα την διορθώνει καμιά εκδήλωση κοινωνικής ευθύνης και καμία καμπάνια. Εκτός και αν έχουμε την εντύπωση ότι οι κοινωνία απαρτίζεται από ανθρώπους χαμηλού νοητικού επιπέδου που πείθονται από τα εκδηλώσεις. Δυστυχώς με εκδηλώσεις και πυροτεχνήματα, αξία δεν δημιουργείται.

Δεν είναι κακό να ρίξουμε μια ματιά και να παραδειγματιστούμε από άλλες βιομηχανίες που έχουν συνειδητοποιήσει ότι τα μεγαλύτερα προβλήματα της κοινωνίας είναι οι καλύτερες ευκαιρίες για τις εταιρίες. Έτσι απαντούν στις κοινωνικές προκλήσεις και δημιουργούν κινήματα καλώντας την κοινωνία σε κοινή δράση για ένα καλύτερο αύριο. “Refresh Everything”, “Ο κόσμος μας εσύ”, “Open Happiness”, “Smarter Planet”, “Better World”, είναι μερικά από τα κινήματα που δημιουργήθηκαν και συνεχίζουν να υφίστανται από κορυφαίες εταιρίες όπως η Nike, Coca Cola, Pepsi, IBM, Cosmote και προσφέρουν πραγματική αξία στην κοινωνία, επενδύουν στην “Κουλτούρα του ΣΥΝ” και αποφεύγουν τις ανούσιες εντυπώσεις.

Τελικά είναι θέμα compliance με τους νόμους ή compliance με τις παραδοσιακές πρακτικές των εταιριών και του τρόπου σκέψης;

 

 

 

 

Πηγή: pmjournal.gr